Top, je idee werkt en je bedrijf groeit! Alle ondernemingen maken dezelfde groeifasen door. Dit zijn de pioniers-, organisatie-, management-, delegeer- en standaardisatiefase. Maar sluit het personeelsbeleid binnen je bedrijf hier ook bij aan? In deze blog lees je meer over de rol van HR bij de groei van je bedrijf.
Pioniersfase
In de pioniersfase worden de eerste stappen gezet, want de ondernemer gaat daadwerkelijk van start. Het bedrijf heeft in deze eerste fase maximaal 8 medewerkers. Er wordt veel geleerd, maar het is ook een rommelige en chaotische fase die draait om de producten en diensten, strategie en marktpositionering. De ondernemer werkt hard mee en doet daarnaast ook alle andere zaken zoals het personeelsbeleid, administratie, sales en marketing. Er is weinig geformaliseerd. Al het werk kost de veel tijd, twaalf, veertien of soms wel zestien uur per dag zijn geen uitzondering. In deze fase kan het uitbesteden van HR-vragen bij gebrek aan tijd en kennis passend zijn.
Organisatiefase
Mooi, het idee van de ondernemer werkt echt! Het groeit het bedrijf verder, het komt nu in de in de organisatiefase terecht met 8-25 medewerkers. Scoren van sales is het belangrijkste en de omzet groeit en groeit. Energie is er genoeg, maar focus en consistentie zijn ver te zoeken, want alles is van belang. Het opbouwen van een organisatie wordt nu echt belangrijk. Vaak is dit in deze fase nog een neventaak, omdat de ondernemer het zo druk heeft met alle andere zaken. Maar er moeten steeds meer managementprocessen en zaken worden vastgelegd. Zoals het personeelsbeleid met o.a. functieprofielen, personeelshandboek en een functionerings- & beoordelingscyclus. Door de drukte wordt het opstellen van het personeelsbeleid gemakkelijk doorgeschoven en blijft dit achterwege. Maar de medewerkers krijgen in deze fase ook behoefte aan duidelijkheid in taken en mogelijkheden. En op een gegeven moment beginnen zij te morren als dit niet duidelijk is, het excuus “we zijn zo druk” werkt niet meer. Extern HR-advies, zoals van Build Up, helpt bij het opbouwen van het personeelsbeleid en is in deze fase erg passend, omdat hierdoor kosten van een HR-medewerker en tijd wordt bespaard en er een stevige fundering wordt gelegd als basis voor de verdere groei van het bedrijf.
Managementfase
Vanaf de derde fase, de managementfase, komt de focus naar buiten (de markt, sales) intern te liggen op mensen, systemen en processen. Het bedrijf heeft 25-50 medewerkers in dienst. Daarnaast moet de ondernemer nu echt zaken gaan loslaten en verantwoordelijkheden gaan delegeren aan een team van managers. Als eerste vaak op financieel en ICT-gebied. Er komt ook meer geld beschikbaar om werknemers aan te nemen op specifieke vakgebieden. De groei van het personeelsbestand kost echter geld, winstmarges worden kleiner, complexiteit neemt toe evenals problemen in afstemming. Vaak wordt in deze fase ook HR-medewerker aangetrokken die operationele HR-taken uitvoert, zoals het beheren van personeelsdossiers, beantwoorden van personeelsvragen, registreren van ziek- en betermeldingen, contact houden met externe organisaties als de arbodienst, uitzendbureau, en het opstellen van arbeidsovereenkomsten. De HR-medewerker schakelt bij complexere vraagstukken of projecten met een externe HR-adviseur of advocaat.
Delegeerfase
De delegeerfase is de vierde fase. Het bedrijf heeft in deze fase 50-150 medewerkers. De organisatie heeft in deze fase een functionerend managementteam. De ondernemer moet de meeste beslissingen aan het MT overlaten. De ondernemer moet nu gaan leiden in plaats van managen. Het is daarbij belangrijk dat het voor iedereen duidelijk is wie welke besluiten hoe en wanneer neemt. Er is ook een kleine afdeling HRM. De afdeling ondersteunt de directie, managers ondersteunt en draagt zorg voor de werving & selectie, opleiding & ontwikkeling van medewerkers, verzuim en re-integraties en het op de juiste wijze laten door- en uitstromen van medewerkers.
Standaardisatiefase
De laatste fase is de standaardisatiefase. In deze fase heeft het bedrijf meer dan 150 medewerkers in dienst. Dit is de optimale fase om te groeien. Hiervoor is het belangrijk dat zaken gestandaardiseerd worden. De ondernemer werkt in deze fase vooral veel aan de toekomst van het bedrijf. De HRM-afdeling is volledig opgebouwd en mogelijk verdeeld in verschillende niveaus. Het HR-shared service center beantwoordt bijvoorbeeld veelvoorkomende vragen van medewerkers en de HR-adviseurs werken op tactisch en strategisch niveau aan personeelsvraagstukken en de toekomst van de organisatie met bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid, talentmanagement en strategische personeelsplanning.
In welke fase zit jouw bedrijf? Hoe staat het met personeelsbeleid? Moeten er nog onderwerpen in de instroom-doorstroom-uitstroom ontwikkelt/verbeterd worden om de volgende stap te kunnen zetten?
Misschien heb jij net als vele andere ondernemers ook de tijd/kennis niet om zelf het personeelsbeleid op te zetten. Build Up helpt ondernemers daarom bij het opstellen van HR-beleid en het beantwoorden van alle relevante vragen. Hierdoor kan jij je richten op de alle andere belangrijke zaken, maar wordt er ondertussen wel een stevig fundament gelegd waardoor de basis van je bedrijf op orde is en de volgende stap kan worden gezet!
Wil je ook deze goede basis voor je bedrijf en personeel? Neem dan contact op!
De 4 cruciale onderdelen van een functieprofiel
Met 2 extra aandachtspunten bij het opstellen